11 jan. 2016

Toetsweek struggles || Isa

Hoi mensen!

Jullie kennen ze vast wel: De beruchte TOETSWEKEN! Echt, dit staat sowieso op mijn lijstje met dingen waar ik een verschrikkelijke hekel aan heb! Waarom, vraag je? Nou, ik leg het je met liefde even uit (zolang ik er maar niet voor hoef te leren... ☺ )

Allereerst, ik heb helemaal geen problemen met leren, echt niet! Sterker nog, ik vind het geweldig leuk om dingen te weten. Dit heeft een paar redenen:
  1. Met meer kennis kan je betere en kloppende meningen geven.
  2. Soms is het leuk om dingen te weten die een ander niet weet...
  3. Mensen geloven meteen wat je zegt omdat je slim bent (dat kan erg goed van pas komen).
Maar... Toetsweken verpesten leren gewoon. Zoals jullie allang weten ben ik verschrikkelijk slecht in plannen. Ik begin heel soms een weekje van tevoren, maar meestal niet. En dat maakt een toetsweek gewoon niet te doen. Ik kan niet dealen met alle stress. Je begint niet zomaar de dag van tevoren, weet je wel. Dat valt niet te doen. Ik ben met heel wat wel begonnen, maar met heel wat ook nog niet... Dat maakt het allemaal vrij lastig. Als je in een keer zo'n bulk leerwerk krijgt, dan voelt het niet als leren... Dan voelt het als een forcering om iets te doen terwijl je eigenlijk zo graag iets anders zou willen doen. En meestal kan ik mezelf niet dwingen om iets anders te doen dan dat ik eigenlijk wil doen. Volg je me nog, of praat ik onzin?

Op dit moment, moet ik zeggen dat het vaakgenoemde project me wel een beetje afleid (niet doorvertellen hoor). Maar ik moet eerlijk toegeven, als dat me niet afgeleid had, was het wel iets anders geweest. M'n blog, een spelletje. Het kan van alles zijn.

Verder, als je dan eenmaal in de toetsweek zit... Alle afleiding is moeilijk om mee te dealen, weet je. Van alle kanten wordt je afgeleid. Op dat moment is gewoon alles leuker dan leren. Opeens is Facebook dan heel interessant en vind je het heel leuk om te zien wat iemand allemaal gekocht heeft in de Primark. Dat is echt gewoon de nummer 1 struggle! En je krijgt zo veel vrij na school, maar je moet ook zoveel leren. Het is gewoon niet te doen!

Hierbij ga ik jullie (en mezelf) dus tips geven om een toetsweek door te komen!
  1. Begin ruim van tevoren de leerstof te collecten, zodat je niet op de dag van tevoren totaal geen idee hebt wat je moet doen. Echt, dit is erg belangrijk. Zorg ook altijd dat je niet het verkeerde leert (#muziek).
  2. Hoe leer jij het liefst? Denk tenminste één week voor de toetsweek na over hoe jij wil gaan leren. Besluit je dat je al eerder aan de slag gaat? Dat is super goed van je! Maak alvast een planning en houd je daaraan. Als je het alleen in de toetsweek zelf beslist te leren, zorg dan dat je sowieso al één of twee grote vakken gedaan hebt: dit geeft al een beetje rust in je hoofd. Het liefst een vak midden in de week: daar zal het meeste stress op liggen.
  3. Probeer te leren op een rustige plek, weg van alle afleiding. Op m'n kamer bijvoorbeeld kan ik heel erg makkelijk afgeleid raken van van alles. Als je op zo'n plek leert, heb je een grote kans dat je daardoor een stuk minder productief zal zijn. Zorg ook dat je alles hebt wat je nodig hebt. Al je boeken en pennen, een kopje thee, de radio zachtjes aan, eventueel een computer (maar blok wel social media sites (enzovoort) met browserextensies, anders kan je nog steeds afgeleid raken).
  4. Deze tip komt eigenlijk van de keepster van ons hockeyteam, en het ging helemaal niet om studeren of zo, maar over de wedstrijd. Soms raak je erg makkelijk afgeleid door iets. Zorg dat je ergens een reminder hebt hangen met een woord als "focus", zodat je je focus niet al te snel kwijtraakt. Dit werkt heel goed voor mij.
  5. Las studiesessies in. Bij een taal bijvoorbeeld, doe je eerst een sessie woordjes. Dan een sessie grammatica. Dan een sessie zinnen. En dan weer herhalen. Focus steeds op één onderwerp, en las tussendoor pauzes in (nooit langer dan 10 minuten), zo blijf je gemotiveerd en ga je geen dingen door elkaar halen.
  6. Leer niet non-stop of in de nacht. Dit zal niet zoveel helpen!
  7. Begin gewoon, en geef nooit op! Als je in de toets zit en je weet dat je meer had kunnen doen, dan zal je er verschrikkelijke spijt van hebben, en als je zoals ik zou zijn, zou je daar nog wel een tijdje van balen. Stel prioriteiten en houd je daaraan!
Dat was het alweer voor vandaag! Hopelijk vonden jullie deze post leuk om te lezen en hebben jullie iets aan de tips.

Succes, iedereen die net zoals ik toetsweken moet surviven! Stay strong!

Kisses, Isa ☺

Comment (altijd leuk om jullie geniousness terug te kunnen lezen), share (sharing is caring), vote (just do it), and love (I know you do). Ik hou van jullie!

Wat vinden jullie van toetsweken? Hebben jullie nog een goede tip? Laat je antwoord achter in de comment section.

Goodbye then!
Follow me on InstagramTumblrWattpadPinterest and Bloglovin.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen