8 sep. 2015

How to survive school ~ all you need to know!

Hooi,

Alle bloggers waren ook echt helemaal into back to school season dit jaar - hacks, manieren om je boeken te kaften/versieren, andere uiterst interessante tutorials. Ik realiseerde me laatst dat ik mezelf nu ook in het hokje "blogger" kan plaatsen, en dat ik dus eigenlijk ook iets zou moeten doen voor back to school. Helaas realiseerde ik me dat net iets te laat. In het noorden waren de scholen al zo'n twee weken bezig, en het zuiden, waar ik woon, moesten ze nog beginnen. Maar ja, om een lang verhaal ietsje korter te maken, ik wilde toch nog graag iets doen voor back to school. Dus hier komt een soort survivalgids (haha denk jij wat ik nu denk), met als voornaamste nut de middelbare school leefbaar te maken. Ik heb tips geselecteerd die ik het handigst en belangrijkst vond. Enjoy!

--- Leuke bts dingetjes ---
Ik heb hier al een keer eerder een hele post over online gezet, omdat ik echt heel erg van back to school season houd. Dit is vooral optioneel. Hier heb je de beste/leukste tips voor back to school:

  • Ik zag op Teske's Youtube kanaal een hele leuke DIY voor een homework station. Ik denk dat dit een heel goed idee is, want het is fijn om alles bij elkaar te hebben, dan hoef je niet de hele tijd door je hele huis te rennen. (Zij wist trouwens niet waar het "agenda/kalender ding van hout" vandaan kwam. Ik heb er zelf ook eentje. Ik heb ze gezien bij de Action en de Flying Tiger.) Het is ook heel motiverend en rustgevend om zoiets te zien staan en het zal motiverend werken. Vergeet vooral niet uit te schieten met de quotes en de kaarsen. Dus ja, tip 1, homework station.
  • Maak je school supplies zo happy mogelijk, en gebruik veel kleur. Doe dit ook in bijvoorbeeld je aantekeningen. Het is stimulerend, geloof me. (Schiet maar lekker uit met de washi tape. O, en bij aantekeningen? Je kan washi tape gebruiken om bijvoorbeeld een nieuwe paragraaf aan te kondigen. Dat ziet er echt super blij uit!) In deze post zie je meer bts video's.
  • Er zijn duizenden back to school video's die een DIY laten zien waarmee je een leeg whiteboard of een whiteboard planner kan maken, of zelfs aan de slag kan gaan met krijtverf of -tape. Het ziet er heel blij uit, en kan je ook weer motiveren. Want dat is waar bts-hyperheid vooral over gaat. Video 1. Video 2. Video 3.

--- Vroeg opstaan ---
Iets waar ik extreem slecht in ben. Ik ben totaal geen ochtendmens. Ik kom haast altijd te laat. En dan bedoel ik niet te laat als in te laat op school, maar te laat als in te laat voor het fietsen naar school. Het is weliswaar maar 5 minuten (meestal dan), maar als ik nou gewoon vijf minuten eerder op had gestaan was dit probleem er nooit geweest. Ik neem aan dat je snapt waar ik heen wil. Ik ben dus niet echt de queen van opstaan, maar ik heb wel wat tips gevonden die je misschien kunnen helpen. Here you go:

  • Allereerst, misschien iets wat heel logisch klinkt, maar ga gewoon op tijd slapen. Wij pubers (ik haat dat woord) moeten volgens een aantal bronnen 9 tot 10 uur slapen. Voldoe hier aan, dat zal beter voelen. Wij komen 's ochtends moeilijk uit bed en 's avonds moeilijk in bed. Als we ons ritme gewoon een beetje verschuiven, dan is het probleem weg, denk je ook niet?
  • Zet de wekker met een liedje dat je leuk vind, zodat je dus niet wakker word van *BEEPBEEPBEEPBEEP*, maar van je lievelingsliedje. Ik bedoel, dat irritante geluid wil je zo snel mogelijk weg hebben. Je lievelingsliedje daarentegen zal je niet forceren het uit te zetten. Je vind het een fijn liedje, een motiverend liedje, en misschien is dat fijner om de dag mee te beginnen dan een brandalarm. Helaas werkt deze tip niet voor mij, ik mag geen telefoon op mijn kamer. Maar het is nog steeds een fijn idee.
  • Dit heeft vooral te maken met het niet te laat komen gedeelte. Pak je tas de dag van te voren, leg je eten klaar, je kleren, bereid gewoon zo veel mogelijk voor. Dit zal je veel tijd schelen in de ochtend, en dat is heel fijn.

--- Hoe kom je door een schooldag heen? ---

Saaie lessen, hard moeten werken, opperste concentratie. Dat werkt soms heel even niet meer in deze combinatie. Dat is natuurlijk heel erg begrijpelijk, mensen kunnen niet van je verwachten dat je de hele dag je uiterste best kan doen. Het is heus allemaal niet even makkelijk, en de leraar begrijpt dat ook wel. Ik ga jullie nu uitleggen hoe je een schooldag doorkomt.

  • Weet je wat niet fijn is? Jezelf moeten forceren ergens op te concentreren. Weet je wat nog minder fijn is? Jezelf moeten forceren ergens op te concentreren én honger hebben. Dat is een akelige combinatie, geloof me. The key to that is een geweldig ontbijt. Je kent dat gezegde wel, toch: "Ontbijt als een keizer, lunch als een prins en dineer als een bedelaar". Dat gezegde bestaat niet voor niks. Geloof me, niets is beter dan de dag starten met een gezond ontbijt, en het zal je helpen je concentratie langer vast te houden, al interesseert Franse grammatica je helemaal niks.
  • Probeer zoveel mogelijk mee te pikken in de lessen. Huiswerk kan verdwijnen als je besluit iets uit te voeren in de lessen. Met opletten, zal je minder hoeven leren voor toetsen en nog steeds een fijn cijfer halen. Dit is moeilijk, ik begrijp het helemaal. Maar het helpt wel heel erg. Dus als je even een good day hebt, maak daar dan gebruik van.
  • Haal zoveel mogelijk uit de pauzes. Check even je rooster, wissel je boeken, eet wat. Doe een beetje rustig aan, laat je hoofd een beetje rusten. Je hebt al genoeg te brainstormen in de lessen. Pak deze momenten gewoon even als rustmomenten. Op school zijn dat vrijwel de enige rustmomenten die je gaat krijgen, want ze willen dat je iets bereikt. En met lui zitten zijn bereik je niks. Maar pauzes bestaan niet voor niks. Als het niet nodig was geweest, hadden ze het niet bedacht.

--- Huiswerk ---
Waarschijnlijk een van de meest gehate gedeeltes van de dag. Huiswerk is gewoon niet leuk. Hallo, je hebt al de hele dag op school gezeten en dan kan je thuis nog meer gaan doen. Ik snap dat je neigt naar afraffelen, maar hier zijn wat tips die zouden kunnen helpen.
  • Houd die agenda van je een beetje bij! Agenda's zijn heel handig als het op plannen aankomt (DUH!). Ik adviseer je om sowieso alle toetsen op te schrijven in je agenda. Begin met vooruitplannen voor leren. Zo komt het niet meer aan op de dag van te voren, maar bijvoorbeeld 3 dagen tot een week van te voren. Dan zit je niet onvoorbereid in de klas, maar maak je alle toetsen zonder stress. Nou ja, dan moet je je natuurlijk wel aan je planningen houden.
  • Ik heb al een keer eerder twee leertips gegeven die ik ook nu weer even erbij ga pakken: 
Getting things done: Pak een beker met deksel, zoals van Starbucks. Pak/knip kleine papiertjes die er hetzelfde uitzien. Pak wat fineliners en schrijf alles wat je moet doen op de kleine papiertjes, je kan er eventueel ook wat rewards indoen. Vouw ze op en doe ze in de beker. Doe het deksel erop en schud er goed mee. Doe de beker weer open en pak het eerste briefje. Als je eerste briefje al meteen een reward is, kan je hem beter opnieuw in de beker doen en een andere pakken, vind ik. Hoe dan ook, je doet wat er op het briefje staat en gaat zo door tot de beker leeg is.

Studying test stuff: Je schrijft van tevoren wat opdrachten uit, voor wat je moet leren. Die plak je op je deur, met een pen erbij. Maak een van de opdrachten elke keer dat je je kamer binnenkomt.

Nog een andere tip. Flashcards of WRTS zijn superhandig om woordjes te leren én je kunt ze gebruiken als je in de auto zit (of al op school bent in het geval je flashcards maakt) zonder drieduizend boeken mee te nemen.
  • Begin zo snel mogelijk met je huiswerk. Stop met uitstellen! Ik begrijp het, okay. Snapchat is opeens super interessant, en je kijkt een geweldig tv programma, maar je komt niet verder in het echte leven. Ga naar een rustige plek, pak je boeken erbij, verlos jezelf van internet. Ik heb een hele handige app op mijn telefoon, genaamd ClearFocus, waarmee je 25 minuten kan timen, en je kan hem zo instellen dat hij internet uitschakelt. Elke 25 minuten krijg je bijvoorbeeld 5 minuten pauze, en na 3 keer 25 minuten krijg je een grote pauze van bijvoorbeeld 15 minuten. Dat is heel handig, ik zou die app iedereen aan kunnen raden! Verder heb je ook nog talloze extensies voor je browsers die sites kunnen blokken. Ook raad ik je aan geen huiswerk over te gaan schrijven, want het enige wat je dan hebt is overgeschreven huiswerk, geen kennis. Probeer je huiswerk en je tas zoveel mogelijk voor het eten voor te bereiden, zodat je een schoolloze avond hebt. Heel fijn als je even wil relaxen. Stel prioriteiten voor jezelf. Denk aan wat jij belangrijk vind. O ja, en als je snel iets wilt vinden op een bepaalde internet pagina. Toets op je Windows CTRL+f in, of op je Apple command+f, en kies een geschikt zoekwoord. Hij markeert automatisch alle woorden die overeenkomen! Handig!

--- Ziekte ---
Ziek zijn sucks, ik weet het. Leraren waarderen het niet altijd even erg dat je ziek zijn als smoesje gebruikt. Tenzij je drie maanden ziek bent of een hele erge ziekte hebt, is hier ook best iets aan te doen. En hoe bepaal je of je ziek genoeg bent om thuis te blijven. Hier een paar tips voor als je ziek bent/wordt op een schooldag.
  • Situatie 1: Je beslist of je ziek bent, nog steeds thuis. Heb je dezelfde pijn al voor een tijdje? Bedenk of je dit aan zou kunnen als je in de les zit. Blijft het gevoel aanhouden, zelfs als je enige medicatie hebt genomen, blijf dan gewoon thuis. Onthoud: Blijf alleen thuis als de situatie echt verschrikkelijk vervelend is. Je mist nog best veel als je ziek thuis zit.
  • Situatie 2: Je bent al op school en weet niet wat je moet doen. Allereerst, praat erover. Soms heb je een kwaaltje waar je liever niet over spreekt omdat het echt gewoon goor is, maar meestal valt het wel mee. Dus praat met iemand om te bepalen of het erg genoeg is om naar huis te gaan. Zegt iemand dat je moet blijven en ben je hier niet tevreden mee? Dan heb je bepaald of het erg genoeg is om mee naar huis te gaan. Heb je hele erge menstuatiepijn? Ik raad je Feminax aan. Het werkt heel goed en verlicht de pijn snel.
  • Vraag in al deze gevallen wat je gemist hebt aan je klasgenoten. Vraag om de aantekeningen, werkbladen, het huiswerk, alles! Zo loop je niet achter op de rest. Je bent toch ziek, dat betekent de hele dag of Netflix kijken of van je verveling gebruik kan maken (echt alles lijkt leuk als je niks te doen hebt) en aantekeningen gaan overnemen zodat je dat later niet hoeft te doen. Probeer alles zo goed mogelijk bij te houden. Als je echt veel mist, is het nog wel begrijpelijk dat je een toets overslaat. Zorg wel echt dat je met de leraar afspreekt dat je hem niet gaat maken door deze ziekte en wanneer wel. Als je maar één dag ziek bent geweest, kan een leraar nog wel eens je verzoek om de toets een andere keer in te halen nog wel eens weigeren. Logisch natuurlijk, leraren verwachten dat je eerder begint dan de dag van te voren. Als je je echt aan deze tip houdt, zal jij nooit die ene leerling zijn die ziek zijn steeds weer als smoesje gebruikt voor echt alles.

--- Eten ---
Tja, what about food. Je moet toch wat eten? Wat kan ik het beste meenemen naar school, hoe, enzovoort.
  • Laten we het eerst over de kantine hebben. In tegenstelling tot Amerikaanse series, is het eten in de Nederlandse kantines meestal niet ranzig. Ik raad je aan niet met geld te gaan smijten, maar het gewoon een beetje rustig aan doet. Eten uit de supermarkt is meestal zo veel goedkoper, en je eigen lunch maken is helemaal niet zo moeilijk. Neem sowieso geld mee als back-up, voor als je je lunch vergeet, en spreek misschien met jezelf af dat je één keer in de week/twee weken iets lekkers voor jezelf mag kopen. Neem dan ook niet meer geld mee dan dat, zodat je niet onnodig geld gaat weggeven. Doe gewoon een beetje rustig aan.
  • Laten we beginnen met de kleine pauze. Neem gewoon een kleine snack mee. Ik kies meestal voor fruit en noten. Zorg ook dat je genoeg drinken bij hebt. Je wil natuurlijk geen hoofdpijn krijgen. (Ja, je kan ook uit de kraan drinken, maar ik ben overal vies van, dus ik doe dat bijna nooit.) Je kan ook een koekje meenemen. Ga niet overdrijven. Gewoon iets kleins om eventueel honger en dorst te stillen.
  • De grote pauze nu. Allereerst verkreeg ik een tip van mijn moeder, om bijvoorbeeld mijn vruchtenhagel mee te nemen in een klein bakje. Zo gaat het niet smelten en wordt het niet allemaal vies en plakkerig. Veel mensen nemen de "trend" over, en het is inderdaad een fijne tip. Ik adviseer je om je brood in een broodtrommel mee te nemen, om te voorkomen dat je helemaal geplet en kleffig wordt. Kijk uit met je drinken, zorg dat je het flesje altijd goed dichtdraait. Je wilt geen overstroming in je tas. Je hoeft uiteraard niet alleen brood mee te nemen, je kan heel creatief zijn met je lunch. In deze video vind je wat tips.

--- Kluisje ---
Wij mogen dan wel geen grote fancy kluisjes hebben zoals in Amerika, maar ze bestaan wel degelijk. Kluisjes zijn heel chill, maar hier zijn tips om ze nog chiller te maken.
  • Decorate it. You have it, so why not? Ga los met magneten, stickers, QUOTES, mini whiteboards, etc. Het is nooit te veel (okay, misschien soms wel). More and more motivation!
  • GEBRUIK HEM! Okay, als je weinig vakken hebt die dag, is het niet nodig. Maar dump sowieso je gymtas erin als je die toch niet nodig hebt. Daar hoef je toch niet de hele dag mee te sjouwen? Qua boeken: Als je je tas inpakt, leg dan in stapeltjes neer wat je nodig hebt de volgende dag. Doe het op volgorde in je tas, dan hoef je alleen maar in je tas te kijken om te zien welk vak je hebt. Leg de boeken die je niet nodig hebt voor de eerstvolgende pauze in je kluisje, en blijf zo wisselen, heel handig.
  • Kluisjes zijn heel chill en zo, maar ga op een tijdstip waarop niet de hele klas naar hun kluisje gaat. In vw1c kregen we elektrische kluisjes omdat er geen kluisjes meer over waren voor onze klas. We hebben er twee weken op gewacht, maar toen ze er eindelijk waren was het echt heel fijn. Maar dat betekent dat er iets van 30 kluisjes facking dicht op elkaar zitten, en iedereen moet bij die scanner. Na het laatste uur is het dan ook alsof er een BOM ontploft is bij de kluisjes. Ga dus wanneer het minder druk is. Ren of meteen de klas uit, of ga wat later. Je hoeft niet stipt op tijd thuis te zijn, toch?

--- Confidence ---
Confidence betekent zelfvertrouwen. Hoe deal je met je klas. Hier een paar handige tips die misschien handig zijn. Ben gewoon jezelf! Je bent vast niet de enige die die ene tv show leuk vind, of die ene band. Praat met degene die naast je zit. Ga niet liegen over wie je bent, uiteindelijk komen leugens altijd uit. Daarbij is liegen helemaal niet nodig. Jij bent helemaal amazing precies zoals je bent. Uit gewoon dat je op jezelf vertrouwt. Dat je echt wel weet dat je niet perfect bent, maar dat het je niet tegenhoud. Het zou zonde zijn. Misschien is het moeilijk om op jezelf te vertrouwen, maar je kunt gewoon op jezelf zijn voor anderen. People will judge. Zo werkt ons brein nu eenmaal, ik vind het ook niet fijn, maar het gebeurt allemaal gewoon bijna automatisch. But what does it matter what other people think? Jij bent jij, niet zij. Probeer niet te voldoen aan hun marges. Als ze je echt mogen, gaan ze je niet proberen te veranderen. Wees gewoon jezelf, er zijn anderen genoeg!
O ja, voor een plattegrond van goede plekken in het klaslokaal. Zie deze post van Kyra.

Dit zijn alle tips die ik tot nu toe heb. Soms zal ik misschien iets toevoegen, maar dit is wat ik voor nu allemaal kan bedenken voor jullie. Hopelijk hebben jullie er iets aan. Just remember to be you, okay?

Goodbye for now!
Share, comment, vote, love, happy SCHOOL!
De vraag van vandaag is: Wat vinden jullie de beste bts tip/hack/etc. die jullie ooit gelezen hebben? Dus niet alleen in deze post (zelfs liever van iemand anders).

Kisses, Isa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten