22 jul. 2015

Waarom ik een vegetariër ben.

Hoi lieve mensen,
Veel mensen begrijpen niet waarom ik vegetariër ben geworden. Er wordt vaak gevraagd waarom ik dit doe. Dat ga ik uitleggen in deze post, samen met nog super veel andere dingen over vegetariër zijn.

Het begon eigenlijk als een goed voornemen voor het nieuwe jaar. Ik zou samen met Maud vegetariër worden voor onbepaalde tijd, vanaf 1 januari 2015. Maud had twee dagen gesmokkeld, haha. Ik was meteen gestopt met het eten van vlees op 1 januari. Wel jammer, want we aten de restjes van de vorige dag. Het was Mexicaans voedsel, mijn favoriete vlees, op kipnuggets (♥) na. 

Als mensen vragen waarom ik het doe, vind ik dat erg lastig om uit te leggen. Ik zeg dan meestal dat ik het zielig vind. Mensen zeggen dat ik geen verschil maak, maar ik denk dit:
Bron: het account @beststory.s op Instagram

Het spijt me als je niet zo goed Engels kan lezen, maar ik ga het helaas niet vertalen. Ik vind dit een prachtig principe.

Ook is vlees best een verspilling. Het produceren van vlees is bijzonder slecht voor het milieu. Geloof me, ik ben echt geen eco-meisje, maar ik vind het milieu wel degelijk belangrijk. Hoe dan ook, koeien bijvoorbeeld, staan op enorme gebieden (in ieder geval, zo zou het horen te zijn. De meeste worden toch nog enorm op elkaar gezet. Zielig!) waar we gemakkelijker veel groenten zouden kunnen verbouwen. De mest van zo'n koe vervuilt de grond op den duur, en de stank is hinderlijk. Daarbij wordt veel van het toekomstige vlees geëxporteerd naar het buitenland om het daar te laten slachten en verwerken, want dat is goedkoper. Schandalig! Die arme varkens moeten super lang super dicht bij elkaar in een bloedhete vrachtwagen zitten naar een of ander land als Polen of zo. Het kan me zo kwaad maken!

Er zijn ook vaak vragen die me gesteld worden. Denk aan: Mis je nooit vlees? Is dat geen moeilijke stap? Ja, het is moeilijk... Maar zoals veel dingen went het. Geen vlees eten is nu niet meer zo lastig voor mij. Veel van het vegetarische vlees vind ik echt niet lekker, maar ik vind Valess wel heel lekker. Ik mis vlees nog wel eens, maar niet zo vaak. Het zijn ook niet echt alle soorten die ik mis. Ik mis kipnuggets van de McDonalds, bijvoorbeeld. En mijn moeders gehaktballen. Toch ben ik heel blij met mijn beslissing.

Ik eet nog wel vis, omdat het moet van mijn ouders. Anders krijg ik te weinig voedingstoffen binnen. Ik ben daar ook wel blij mee, want helemaal geen vlees en vis zou mij te lastig zijn. De vis brengt er nog wat variatie in. Ik eet ook nog snoep met dierlijke gelatine erin, maar ik ga echt niet zo moeilijk doen. Ik denk dat weinig vegetariërs daarmee gestopt zijn. Volgens mij komt gelatine ook van het bot, en niet van het vlees. En vegetariërs eten alleen geen vlees, toch?

Veel mensen kennen ook niet het verschil tussen een vegetariër en een veganist. Een vegetariër eet alleen geen vlees van (zee)dieren of insecten meer. Een veganist eet/drinkt helemaal NIKS meer van dierlijke afkomst, dus ook geen eieren of melk. Dat is een enorm verschil, mensen! 

Ik heb ook nog van die fijne vriendinnen die dan vlees voor mijn gezicht gaan zwaaien. Zo fijn altijd! Echt... (AARGHHH!)

Jullie weten het, een oceaan begint bij de eerste druppel water. En ik mag dan wel niet de eerste druppel zijn, maar ik ben wel degelijk een van de druppels, en ik hoop dat die oceaan nog komt. De dieren verdienen het!

Zoals jullie lezen ben ik echt heel tevreden over mijn beslissing. Het is me niet duidelijker geworden hoelang ik vegetariër ga blijven (voor altijd is wel een hele lange tijd, ik weet niet of ik het zo lang volhoud), maar ik ga absoluut mijn best doen. Voor de dieren en het milieu!

Ik wil me nu eigenlijk ook voornemen dat ik spaarzamer met elektriciteit omga. Elektriciteit is een van die dingen die de aarde erg uitputten, en dat moeten we tegengaan. Deze Ted Talk bekeken we op school, en de wereldbevolking gaat nog enorm groeien als het zo door gaat. Zou de aarde dat nog wel aankunnen? Wij willen toch ook een goede toekomst voor onze kinderen?

Nou ja, ik moet gaan.
Comment, share, vote, love, love animals!
Kisses, Isa

1 opmerking:

  1. Love Animals jou redenen zijn nou precies waarom ik biologisch eet, dan eer je wel vlees maar weinig en het dier heeft goed geleefd. Leuke post!!

    BeantwoordenVerwijderen