25 jul. 2015

Bullying: Wat ik er van vind

Hoi lieve mensen,

Voor de mensen die het niet weten: "Bullying" betekent pesten. Vanmorgen las mijn vader een artikel in de krant, over een vijftienjarig meisje uit Someren. Zij werd gepest over social media sinds groep 5. Ze zeiden dingen als "benzine eroverheen en aansteken". Dit is verschrikkelijk, hoe kunnen mensen dat iemand aandoen?


Allereerst, ik werd vroeger ook gepest. Mijn ergste pestjaar was groep 8. Ik was slimmer dan de rest, en langer, en ik zag er niet geweldig uit. In mijn jaar groep 8 hadden er letterlijk iets van drie een vwo advies gekregen. Ik wil niet zeggen dat mensen onder vwo dom zijn of zo, dat is niet waar. Maar qua cijfers zat ik gewoon ietsje hoger dan gemiddeld. Ik werd vooral uitgescholden en buitengesloten. Ik vond die tijd verschrikkelijk. In het eerste jaar van de middelbare hield het op.


Dit soort pestverhalen als in de "intro", kom je steeds vaker tegen. Bijvoorbeeld Amanda Todd, die een filmpje maakte en dat op Youtube zette, en daarna zelfmoord pleegde. Er zijn heus wel pesters die dit soort verhalen kennen. Waarom pesten ze dan? Je hebt het vast wel vaker gelezen of gehoord, maar meestal is de pester zelf onzeker. Soms hebben pesters bijvoorbeeld een verschrikkelijke thuissituatie, en reageren ze zich af op de verkeerde manier. Vaak zijn pesters zich er ook niet van bewust waar ze mee bezig zijn. Pesten kan iemands leven beïnvloeden, hevig veranderen en zelf beëindigen. Geloof me, er zijn maar heel weinig mensen die door en door slecht zijn.

Ik vind pesten onacceptabel. Zoals ik al zei, pesters weten echt niet waar ze mee bezig zijn. Ze zijn bezig met het verpesten van iemands leven, met een eeuwig litteken in iemand huid te krassen. Ik vind ook dat er veel te weinig aan gedaan word door scholen. Ik bedoel niet precies dat scholen enorme billboards op moeten gaan hangen in de school of zo, maar als je pestgedrag ziet, of denkt dat een leerling ergens mee zit, ga er dan alsjeblieft iets aan doen. 

Bron staat op de foto

Als een vriendin van je ernstig gepest wordt, laat dan zien dat je haar vriendin bent en kom voor haar op. Als jij gepest wordt, vertel het alsjeblieft aan je ouders. Je zal er geen spijt van krijgen. Als je niks doet, zal er niks veranderen! Soms heb je ook wel eens dat een vriendin van je gepest wordt, maar je kan niets doen, want je bent er niet als het gebeurt. Adviseer haar dan om naar haar ouders te gaan. Praat er zelf ook over met mensen, vraag om advies. Het is moeilijk om met zoiets rond te lopen. Krop je gevoelens absoluut niet op!

Waar ligt het verschil tussen plagen en pesten? Het ligt eraan hoe de geplaagde/gepeste zich erbij voelt, denk ik. Dus make sure dat de ander het ook echt als een grapje ziet!

Dit is alles wat ik jullie wil meegeven voor vandaag.

Ik wil nog een keer benadrukken hoe erg ik het vind. Pesten is onacceptabel!

Hoe denken jullie over pesten? Zijn jullie ooit gepest?

Share, love, vote, comment, stop bullying!
Kisses, Isa

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen