27 jun. 2015

Vooroordelen

Hoi lieve lezers,
Best wel een tijdje geleden (dik twee maanden geleden, gok ik) hadden we een uit-wedstrijd bij waterpolo. Alle meisjes kleden zich om in één groot kleedlokaal. Ik had niet veel te doen, naast me omkleden, dus ik besloot de gesprekken van anderen te volgen. Het was best saai, totdat ze op een gegeven moment een onderwerp aansneden. Ik spitste mijn oren. Het meisje zei: 'Alle mensen op het gymnasium zijn dol op wiskunde.' Ik lachte me verrot in mijn hoofd. Zo niet waar, haha. Ik haat wiskunde uit de grond van mijn hart.
Vooroordelen zijn iets stoms, maar ondanks dat toch iets verschrikkelijk fascinerends! Wat geeft men de gedachte dat wij mensen op het gymnasium allemaal van wiskunde houden? Als er iets is wat niet waar is, is het dat. Er kwam er nog zo een voorbij: alle mensen op het gymnasium hebben volgens hen compleet geen leven. De meesten van ons hebben ook echt wel iets naast school. Ze denken ook allemaal dat de jongens in gymnasiumklassen niet gamen tot laat, voor heel veel van de jongens geldt dit wel. Ik moet eerlijk bekennen dat ik soms ook geen fut heb om te leren. Dan stamp ik de woordjes er de dag zelf in. Heel slecht, maar ja. Ik doe het ook.

Vooroordeel jij wel eens, ja of nee? Als je nee zegt, ben ik heel erg onder de indruk van je. Volgens mij doet iedereen dat wel eens. Mensen in hokjes stoppen is op zich iets heel slechts. Misschien klinkt dit erg dom, maar als ik iets van Divergent heb geleerd, is het dat niet iedereen hetzelfde is. Dat is niet gezond.Als ik aan mensen in hokjes stoppen denk, denk ik ook gelijk aan het gezeik over allochtonen (NO OFFENCE!). Niet iedereen is hetzelfde. Je kunt wel zeggen dat de helft van de gevangenen donker is, maar de andere helft is nog altijd blank! Het ligt daar niet aan! (zo denk IK daarover, ik begrijp het als mensen er een andere mening over hebben, WANT NIET IEDEREEN IS HETZELFDE!).

Ik denk dat het ook verschrikkelijk saai zou zijn als iedereen hetzelfde zou zijn, denk je ook niet? Het zou de wereld veel minder kleurrijk maken. Je kan altijd op twee manieren ergens naar kijken, de positieve en de negatieve manier. Ik bedoel, een wereld vol mensen die exact hetzelfde zijn als ik zou in het begin wel handig zijn, maar daarna vooral heel saai worden. Iedereen dezelfde problemen, dezelfde humor, hetzelfde uiterlijk. Ontzettend vreemd, ik kan het me haast niet voorstellen.

Natuurlijk doet dit onderwerp met ook denken aan typische meidenfilms zoals Mean Girls. Weet je wel, dat in die film haar nieuwe friend en gay friend haar vertellen over de tafels in de kantine: "Where you sit in the cafeteria is crucial because you got everybody there. You got your Freshmen, ROTC Guys, Preps, JV Jocks, Asian Nerds, Cool Asians, Varsity Jocks, Unfriendly Black Hotties, Girls Who Eat Away Their Feelings, Girls Who Don't Eat Anything, Desperate Wannabes, Burnouts, Sexually Active Band Geeks, The Greatest People You Will Ever Meet, and The Worst. Beware of The Plastics." Kennelijk hoort hier iedereen wel bij een groepje mensen, al is dit niet altijd positief. Dit is praktisch een soort divergent, want hier LATEN mensen zichzelf in hokjes stoppen. Toch is alles veel beter als die hokjes uiteindelijk verdwenen zijn, zie je aan het eind van de film. 

Hoe dan ook, veel meer wil ik hier nu niet over kwijt.

Hoe denk jij over vooroordelen?

Vote, comment, share, love.

Kisses, Isa

1 opmerking:

  1. Vooroordelen zijn slecht maar ik geef toe ik heb ook wel eens dingen gedacht over mensen door hun afkomst uiterlijk oh het niveau dat ze doen en ik weet dat het slecht is maar iedereen doet dat wel. En hoe zo heb ik geen leven 😡😂

    BeantwoordenVerwijderen