25 mrt. 2015

Hoe begin je met hardlopen?

Lieve lezers,

Ik ben een maand geleden begonnen met hardlopen, en ondanks dat ik het best vermoeiend vind, vind ik het toch best fijn om te doen. Het werkt heel rustgevend voor mij, en je bouwt er ook nog eens conditie mee op. Conditie is best wel handig als je weer wil gaan hockeyen, vandaar ;) Als je wil beginnen met hardlopen, maar het wil niet lukken, heb ik hier een paar tips.


Tip 1: Verwacht niet te veel!

Een grote valkuil kan dit zijn. Kom op, je kan echt niet in een keer een hele marathon lopen. Tenzij je een sport doet waarbij je conditie nodig hebt, kan je echt niet in een keer een uur lang rennen. Je zult het moeten opbouwen. Hier gaat veel tijd in zitten, maar het is wel echt beter dan opeens super veel te gaan rennen. Je lichaam moet eerst een beetje wennen.

Tip 2: Spreek met jezelf af wanneer je gaat lopen en houd je hieraan!
Echt, ik heb nooit zin om te gaan rennen. Maar als ik het eenmaal doe vind ik het prima. Spreek het met jezelf af, desnoods met een kleine beloning voor jezelf achteraf (zoals je favoriete reep chocolade eten, of een tijdschrift voor jezelf kopen), en houd je ook aan je afspraak. Ik bedoel, je kan wel tegen jezelf zeggen: 'Jij gaat morgen hardlopen!', maar als je het vervolgens niet doet, dan heb je er bar weinig aan. Just do it!

Tip 3: Luister naar je lichaam!
Zoals ik al zei bij tip 1, moet je lichaam eerst heel eventjes wennen. Als je enkels tegen je schreeuwen: 'STOP!', stop dan ook. Een overbelasting krijgen is echt niet fijn. Ik moet bekennen dat ik me hier niet echt aan gehouden heb. Ik heb een soort van gaar doorzettingsvermogen, en ik moet en zal mijn doel bereiken. Maar een paar dagen lang hebben mijn enkels heel veel pijn gedaan, en dat is echt niet fijn! Luister dus gewoon naar je lichaam.

Tip 4: Koop stevige schoenen.
Eerst liep ik hard op oude schoenen, maar die waren eigenlijk te klein. Je kunt beter goede schoenen kopen, het is echt een goede investering. Wees ook niet bang om aan medewerkers om advies te vragen, veel medewerkers kunnen echt een hele fijne hulp zijn.

Tip 5: Zorg dat je niet te snel afkoelt.
Te snel afkoelen is niet goed voor je lichaam, dus zorg dat als je bijvoorbeeld ergens in een park gaat hardlopen wat een stukje van huis, dat je een jas bij je hebt.

Bonus tip: Doe een warming-up en een cooling down.
Met een warming up voorkom je blessures en bereid je jezelf ook geestelijk voor op het sporten, en met een cooling-down komt je lichaam langzaam tot rust en verklein je opnieuw de kans op blessures.

Ik hoop dat jullie deze post nuttig vonden.

Welke tip vinden jullie het nuttigst? Hebben jullie zelf nog een goede tip?

xx Isa

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen